søndag 1. juli 2012

Brød!

Husker da jeg var lita jente og min Bestemor bakte brød, et deilig barndomsminne:)
Dette ønsker jeg å føre vidre til mine barn, koselig å bake brød sammen.

Her kommer oppskriften:

10 dl vann
1 dl olje
50 g gjær
1/2- 1 ss sukker
2 ts salt
ca 2,6 litter mel
1-1 1/2 ss honning eller sirup
(jeg brukte sirup denne gangen;)
nøtter
frø

Slik gjør jeg det:

Først blander jeg det tørre godt sammen, ha gjerne i nøtter og frø med en gang:)
Jeg har brukt hvetemel, fulkorns hvetemel og sammalt hvete finmalt.
Bland ut honning eller sirup i 37 grader vann og olje.
Bland i frø, jeg bruker sesamfrø, linfrø og solsikkefrød prøver meg litt fram;)
Så har jeg i litt nøtter (hasselnøtter og valnøtter) ca 30stk av hver.
Elt deigen i ca 5 min, i kjøkkenmaskinen.
Bak ut 2 store brød med en gang, og la de heve i 1 time, på et lunt sted.
Når det er ca 15 min igjen av hevigen, sett stekeovnen på 200 grader.
Stek dem i ca 1 time.

mmmm deilig med nystekt brød;)

Huset er så fylt med duften av nystekt brød,
og jeg setter meg ned å nyter en skive i ro og stillhet ........
Ha en fin dag:)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar